Natuurlijke ontstekingsremmer

wandel je ontstekingswaarden omlaag - wandelen als ontstekingsremmer

Wandelen werkt magisch op het verlagen van de ontstekingswaarde in je lichaam. Het is een natuurlijke ontstekingsremmer die door vrijwel iedereen toegepast kan worden. Wandelen helpt bij het verminderen van chronische welvaartsziekten.  zoals hart en vaatziekten, diabetes type 2 en vermoeidheid. Wandelen, de ene voet voor de andere voet zetten en je daarmee verplaatsen, is een natuurlijke beweging die je al op jonge leeftijd leert en vaak tot hoge leeftijd kunt blijven doen. Ieder op zijn haar eigen tempo. Regelmatig buiten wandelen is een makkelijke en effectieve manier om je gezondheid te beschermen en te versterken. Hieronder geef ik nog meer voordelen van wandelen. Ik hoop dat de informatie van dit bericht je in beweging zet en je naar buiten brengt voor een vitalitiserende wandeling. Veel wandelplezier! 

Neem een hond!
Dit was een advies dat een internist regelmatig gaf aan patiënten, die nog geen hond handen en het advies kregen om meer te gaan bewegen om hun gezondheid te verbeteren. Bijvoorbeeld bij klachten van een hoge bloeddruk, te hoog cholesterol of na een TIA (een tijdelijk stolsel in bloedbaan naar de hersenen, meestal een voorloper op een herseninfact/ CVA).
De eerste keer dat ik dit advies hoorde dacht ik huh? Wat zegt hij nou?! Maar al snel begreep ik zijn advies. Een hond neemt jou mee naar buiten, in plaats van andersom. En zet je in beweging: sociaal, metaal en fysiek. 

Beweegrichtlijn
Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar het effect van bewegen op gezondheid. In Nederland houdt onder andere de gezondheidsraad zich met dit onderzoek bezig. Zij hebben zelfs een beweegrichtlijn opgesteld, die zorgverleners adviseren tijdens het contact met cliënten. Er wordt geadviseerd om dagelijks maar tenminste vijf keer per week 30 minuten matig, intensief te bewegen. Dus dat je hartslag en ademhaling wat versneld. Ook wordt geadviseerd om twee keer per week bot en spierversterkende oefeningen te doen. Dit lijkt misschien niet zo veel, maar toch halen veel Nederlanders dit beweegadvies niet.

Waarom bewegen mensen zo weining?
Een deel van de Nederlanders redt dit beweegadvies niet omdat hun gezondheid te slecht is geworden, door ouderdom of de vergaande gevolgen van welvaartsziekten, zoals hart- en vaatziekten, fors overgewicht, mentale zieken. Maar het grootste deel van de Nederlandse bevolking is zich niet bewust van het belang van bewegen voor hun gezondheid of stelt vanwege een te vol leven andere prioriteiten.  Hierdoor lopen vele mensen het risico op het op jonge leeftijd ontwikkelen van chronische (welvaartsziekten). In mijn blog Help! Je oeroude overlevingsmechanisme keert zich tegen je. benoemde ik de schokkende gezondheidscijfers van Nederland. Tijd voor verandering dus!

Snel, simpel en effectief: 12 positieve effecten van wandelen

  • Wandelen geeft je energie en alertheid, je vermoeidheid wordt minder
  • Van wandelen word je blij
  • Wandelen helpt tegen depressie
  • Wandelen brengt je op nieuwe plekken
  • Wandelen houdt je op gewicht
  • Wandelen inspireert en geeft ruimte voor nieuwe ideeën
  • Wandelen vermindert de kans op hart- en vaatzieken
  • Wandelen heeft een positief effect op angst- en stressstoornissen
  • Je hart en longen worden sterker door te wandelen
  • Wandelen versterkt botten en spieren
  • Wandelen verlaagt de kans op Diabetes 2
  • Je kunt altijd en overal wandelen. Alleen of met anderen

Het positieve bewijs van wandelen in beeldWandel je gezond
In deze afbeelding zie je de kracht van wandelen weergegeven.  

Video: Waarom wandelen goed is voor je brein?
Op 18 april 2018 was het de "wandel-naar je-werk dag"
Speciaal voor deze dag heeft hoogleraar neuropshycholie en bewegingsweterschapper Erik Scherder i.s.m. RTL Nieuws een korte video opgenomen over de effecten van wandelen op je brein met leuke wetenschappelijk bewezen weetjes om eens te bekijken. Misschien herken je deze weetjes zelf ook na een wandeling? Test het maar uit tijdens je eerstvolgende wandeling.

Gezondheid versterkende uitdaging: snel, makkelijk, simpel
Veel kennis zegt niets. Het gaat om wat je met je kennis doet, welke acties je onderneemt om daadwerkelijk je gezondheid op een te zetten. Een goede gezondheid staat immers aan d ebasis van jouw succes en levenplezier. Kom in beweging nu je dit weet! Trek je jas en schoenen aan en stap je deur uit om alleen of samen een wandeling te maken. Laat je verrassen wat je onderweg tegenkomt en wandel je fit!

Ik daag je als leefstijl coach liefdogeloos uit 😉 En geef je de volgende handreiking en uitdagende actietip: Stop met langdurig zitten, sta op en kom bewust in beweging. Ga op onderzoek uit of je de weetjes van Erik Scherder Herkent/ ervaart.

Mijn uitdaging voor jou is simpel en effectief: 
"Beweeg vandaag meer dan dat je gister deed"! En morgen weer meer dan vandaag"
Ervaar het verschil. Je lijf zal je dankbaar zijn!

Veel succes en beweegplezier!

Groetjes,


Sabine Jansen

Ps. Vind je het lastig om regelmatig te wandelen of wandel je liever met anderen?
Dan is het meedoen met de Mindful Walk cursus misschien iets voor jou!
Klik hier voor meer informatie en contactgegevens. Ik help je graag verder bij het op een natuurlijke manier (zonder medicatie) verminderen van gezondheidsklachten.

>