wandelen is ongelooflijk gezond

Mensen lopen op pianotrap Rotterdam

WANDELEN IS ONGELOOFLIJK GEZOND
Waarom? Lees het hier.

Regelmatig wandelen is ongelooflijk gezond. We vergeten al snel dat bewegen essentieel voor een goede gemoedstoestand. Immers; een fit lichaam helpt bij een gezonde geest! Het voorjaar is de beste periode om uw wandelschoenen aan te trekken en lekker naar buiten te gaan. Geen pil kan op tegen dagelijks een half uurtje wandelen. Het zorgt voor vermindering van stress, uw hart- en longen worden er sterker van, uw geheugen wordt beter en het prikkelt de creatieve geest! Daarnaast is het ook nog één van de meest verantwoorde manieren van bewegen en mooi meegenomen is dat u er ook nog (flink) van kunt afvallen!

 

Wandelen is ongelooflijk gezond en helpt…

  • …voor sterke spieren en botten

    Regelmatig wandelen is ongelooflijk gezond want wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Wandelen is ook goed voor het kraakbeen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

  • …voor hart en bloedvaten

    Dagelijks wandelen verlaagt uw bloeddruk en het cholesterolgehalte in uw bloed. Daarnaast verbetert het de conditie van hart en bloedvaten.

  • …voor de longen

    Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

  • …tegen diabetes

    Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

  • …voor de hersenen

    Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

  • …tegen stress en depressie

    Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.

  • …voor de nachtrust

    Wandelen is ook goed voor een goede nachtrust, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

  • …om af te vallen

    Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen.

  • …voor de darmen

    Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

 

Bezwaren top 3.

In gesprek met mensen krijg ik vaak te horen:

  1. Ik heb er geen tijd voor!  zeker doordeweeks heb ik te weinig tijd om te bewegen/sporten. Mijn drukke baan en/of gezinsleven laat het niet toe om ruimte te maken voor beweging.
  2. s’ avonds ben ik te moe om te wandelen/ te bewegen.
  3. Wandelen is suf, voor ouderen en zet toch geen zoden aan de dijk?

Vanuit deze struisvogel gedachten  dacht en leefde ik ook heel lang, tot ik ‘opeens’ mijn gezondheid verloor….
Op het IC bed vanuit het besef dat ik een tweede kans, extra levenstijd had gekregen maakte ik de keuze dat ik andere prioriteiten ging stellen. Vanaf dat moment zette ik mijn gezondheid en geluk op nummer 1.

 

7 tips om dagelijks te gaan wandelen.

Om weer fit en energiek te worden ben ik dagelijks gaan wandelen. Stap voor stap werd ik fitter en herwon mijn gezondheid en geluk. Ik ontdekte dat wandelen ongelooflijk gezond is. Het geeft niet alleen een boost aan je gezondheid maar ook aan je energie en zelfherstellend vermogen.  Hieronder geef ik een 7 tips hoe ook u het wandelen makkelijk in uw dagelijkse routine kunt implementeren en hoe u het beste resultaat kunt behalen uit het wandelen:

 

1. Wandelen tijdens en naar het werk

Regelmatig wandelen is ongelooflijk gezond. Ga daarom vaker naar buiten, geniet van uw lunch tijdens een frisse of zomerse wandeling of woont u in de buurt van het werk? Laat de fiets of auto eens staan, parkeer deze verder of stap een halte eerder uit, een blokje om is zo gemaakt!

Ook op kantoor kunt u verschillende momenten aangrijpen om een (kleine) wandeling te maken. Heeft u een collega nodig, die op een verdieping hoger werkt? Neem de trap i.p.v. de lift! Verplaats de printer, telefoontjes naar de gang om net even wat extra meters te maken of haal eens koffie of thee voor uw collega’s bij het apparaat om de hoek. Elke meter die u maakt, is er één! 🙂

 

2. Loop rechtop en ontspannen, in een tempo dat u gemakkelijk kunt vol houden.

Loop met rechte rug en ontspannen (licht hangende) schouders Maak de passen niet te groot, wikkel uw voeten goed af en laat uw armen soepel mee bewegen. Het is niet nodig extra stevig met de armen te zwaaien.

 

3. Tempo wisselingen: wissel sneller wandelen af met rustig lopen

Dit doet u door bijvoorbeeld een minuut snel en dan weer twee minuten in uw normale tempo te wandelen.

 

4. Maak een trainingsschema

Wie niet zo’n beste conditie heeft, doet er goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Een trainingsschema voorkomt spierpijn en pijnlijke schenen. Op www.nwb-wandelen.nl (de site van de Nederlandse Wandelsport Bond) en www.wandeltraining.nl vind u schema’s en tips. Kort gezegd komt het erop neer dat u steeds meer minuten stevig doorloopt en dat afwisselt met twee minuten rustig lopen.

 

5. Breng de (klein)kinderen lopend naar school

Vaak zijn basisscholen op loopafstand, maar omdat het ‘makkelijk’ is pakken we toch maar snel even de auto om de kinderen naar school te brengen en veelal gestrest in een rij van auto’s aan te sluiten naar het aai en zwaaiplein. Nu de lente is aangebroken is er niets lekkerders om gezond een frisse neus te halen. Goed voor uw fysieke weerstand en gevoel van geluk. Uw geeft u (klein)kinderen ook meteen een goed beweeg/ leefstijl voorbeeld. Met de kinderen wandelen naar school werkt ook meteen positief voor de relatie met uw (klein)kind. De leuke verhalen van kinderen en hun eerlijke en humoristische manier van omdenken schept een bijzondere band en houden de geest jong.

 

6. Neem een hond

Een van mijn spreekuur adviezen die ik als gespecialiseerd verpleegkundige heel vaak aan zieke mensen gaf. Staat er al jarenlang een trouwe viervoeter op het verlanglijstje? Dan is het tijd om daar nu een keer actie in te ondernemen. Ze zorgen er namelijk voor dat u heel snel op 30 minuten wandelen per dag uitkomt. Daarnaast wijzen onderzoeken uit dat dieren therapeutisch kunnen werken en daarnaast houden ze u nog in beweging ook.

 

7. Betrek uw gezin in uw voornemens

Alleen kom je ver, samen kom je verder. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Laat uw gezin en/of naasten weten dat u meer wilt en gaat bewegen. Zij helpen u hier vast graag aan te herinneren. ‘Even vergeten’ is nu geen excuus meer! Hierdoor zult u uw doel makkelijker volhouden en bereiken.

Meer weten of begeleiding bij het in beweging komen? 

Je kunt natuurlijk ook contact met mij opnemen voor een vrijblijvend gesprek over het bereiken EN volhouden van uw doelen.
Klik hier om contact met mij op te nemen.

Portretfoto Sabine Jansen - regelmatig wandelen is ongelooflijk belangrijk

Sabine Jansen – Leefstijl Architect & Coach

 

Logo Lifefullness Coaching - regelmatig wandelen is ongelooflijk belangrijk

 

Bronnen:

>