WINTERTIJD IS BETER VOOR JE GEZONDHEID.

Klokken Zomer- Wintertijd

WINTERTIJD IS BETER VOOR JE GEZONDHEID. Lees hier waarom.

Vannacht is het ondanks alle gesprekken om het verzetten van de klok af te schaffen toch weer zover: de klok gaat een uurtje terug en de wintertijd gaat in. 

Wintertijd mag dan gezonder zijn, zomertijd is veiliger in het verkeer, blijkt uit onderzoek van minister Ollongren. 

🌓 WAAROM WINTERTIJD GEZONDER IS? 

Ochtendlicht is belangrijk voor je biologische klok

Wintertijd is de standaardtijd in Nederland. Als we de zomertijd in de winter zouden aanhouden dan is het in de winter pas rond kwart voor tien licht. De biologische klok schuift dan naar een later tijdstip. Veel mensen zullen hierdoor later in slaap vallen en op willen staan, maar op werkdagen kan dit vaak niet. Daardoor zullen mensen een slaaptekort krijgen. 

Een slaaptekort heeft negatieve effecten op de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatklachten of diabetes type 2. 

Uit recent onderzoek onder middelbare scholieren is ook gebleken dat het een negatief effect heeft op leren en het geheugen.”

🌓 WAAROM IS HET VERZETTEN VAN DE TIJD SLECHT VOOR JE BIOLOGISCHE KLOK? 

Vroeger in de oertijd hadden de mensen geen klok. 

Ze leefden in het ritme van de seizoenen. Ze stonden op en aten als het lichaam was en gingen rusten en slapen als het donker werd.

Dit is allang verleden tijd. Door de uitvinding van kunstlicht en de hoeveelheid prikkels door TV en de mobile telefoon verlengen we onze dag. 

Je biologische klok duurt dagelijks iets langer dan 24 uur. Die klok vertelt je wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer het weer tijd is om op te staan. Zo kom je aan je optimale slaaptijd. Hij past zichzelf ook aan door licht. Als je je tijd op de klok gaat verzetten, is het op andere tijden licht en zo verstoor je dus de biologische klok, met alle gezondheidsrisico’s van dien.

🌓 NEEMT DEPRESSIVITEIT TOE DOOR DE WINTERTIJD? 

Sommige mensen zeggen dat de wintertijd ze juist depressief maakt. Is zomertijd hanteren voor deze mensen niet beter?

De dagen zijn in de winter sowieso korter en er kampen inderdaad meer mensen met depressieve klachten of een winterdepressie, maar bij een deel van deze mensen helpt juist licht. Daarom is dat ochtendlicht ook zo belangrijk. Het is ook niet langer of korter licht. Het is alleen op andere tijden licht.

🌓 KLOPT HET DAT DE ZOMERTIJD INDIRECT OBESITAS VOORKOMT? 

Dit is iets wat vaak wordt gezegd. 

Als we de klok eind maart niet een uur vooruit zetten zal het al langer licht zijn. Door de klok niet te verzetten, is er minder kans op een verstoorde nachtrust. Wat ook een risicofactor is voor overgewicht. Daarnaast bewegen de mensen in de zomertijd meer buiten. Je pakt immers makkelijker de fiets naar je werk of maakt een wandelingetje in het zonnetje. Ook eten de meeste mensen in de zomer andere voedingsproducten, zoals meer fruit en rauwkost salades en water in plaats van stamppot en (zoete) warme dranken. 

Je krijgt dus minder koolhydraten binnen. Ook zorgt de toegenomen groente en fruit inname voor een betere spijsvertering en stofwisseling. 

🌓 WAT KUN JE DOEN OM SNEL TE WENNEN AAN DE WINTERTIJD? 

Omdat de klok een uur vooruitgaat en je een uur langer kunt slapen kost het wennen aan de wintertijd weinig moeite. Dat gaat bijna vanzelf en je biologische klok past zich makkelijk aan. 

In het voorjaar is het veel erger. Dan gaat de klok een uur vooruit en slaap je een uur korter. Daar heb je vaak veel meer moeite mee.”

🌓 CONCLUSIE🌓

Aan beide tijden zijn voor en nadelen.

Voorlopig blijft alles bij het oude. Misschien komt er een compromis: eenmalig een half uur terug als nieuwe zomer én wintertijd? 

Heb je moeite om na het verzetten van de klok weer in je ritme te komen en jezelf energiek en vitaal te voelen en wil je hier snel van af? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag met een natuurlijke en snelle oplossing die je gezondheid versterkt. Neem direct contact met mij op.

>